Nowe dane jak transportować ponadgabaryty

Nowe dane jak transportować ponadgabaryty czyli transport gabarytowy łowa czy też usługi wydobywcze jest transport maszyn lub też innych ciężkich ładunków. Na szczęście na rynku znaleźć można obecnie wiele firm, które w swoich ofertach zapewniają transport ponadgabaryt

Dodane: 22-11-2020 09:30
Nowe dane jak transportować ponadgabaryty

transport gabarytowy


Jak przewieźć ciężki ładunek

Jednym z najczęstszych problemów, z którymi zmagają się przedsiębiorcy z wielu dziedzin, takich jak: usługi budowalne, deweloperskie, automatyka przemysłowa czy też usługi wydobywcze jest transport maszyn lub też innych ciężkich ładunków. Na szczęście na rynku znaleźć można obecnie wiele firm, które w swoich ofertach zapewniają transport ponadgabarytowy. Większość z nich w swoich usługach oferuje transport ciężki, na który składają się: transport ładunków normatywnych i ponadnormatywnych, transport elektrowni wiatrowych, transport specjalistyczny czy też transport ładunków niebezpiecznych (ADN). Z uwagi na to, że bardzo często jest to ładunek o wysokiej wartości materialnej lub też materiały niebezpieczne, a usługi te oferowane są zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym, przy wyborze firmy transportowej należy zwrócić szczególną uwagę na zabezpieczenie towaru, a także ubezpieczenie, aby mieć pewność, że ładunek dotrze do miejsca docelowego w nieuszkodzonym stanie. Wobec tego warto dokładnie sprawdzić firmę transportową.


Przykłady ładunków ponadgabarytowych i przeciążonych obejmują

W transporcie drogowym ładunek ponadgabarytowy lub ładunek z nadwagą to ładunek, który przekracza standardowe lub zwykłe prawne ograniczenia wielkości lub wagi, które ciężarówka może przewozić na określonej części drogi, autostrady lub innej infrastruktury transportowej, takiej jak fracht lotniczy lub fracht wodny. W Europie można go określić jako transport specjalny lub transport ciężki i transport ponadgabarytowy. Może wystąpić obciążenie graniczne na oś. Jednak obciążenie, które przekracza limity na oś, ale nie ogólne limity masy, jest uważane za nadwagę. Przykłady ładunków ponadgabarytowych i przeciążonych obejmują transport maszyn budowlanych takich jak dźwigi, ładowacze czołowe, koparki podsiębierne i tym podobne, gotowe domy, kontenery, elementy konstrukcyjne jak belki mostowe, generatory, pędniki wiatraków, stopnie rakietowe, sprzęt przemysłowy. W określonym kraju drogi są budowane w sposób, który umożliwia pojazdowi o wymiarach mieszczących się w standardowych granicach prawnych bezpieczne (choć niekoniecznie łatwe) prowadzenie i skręcanie. Drogi, na których nie są dozwolone duże pojazdy, mogą być oznaczone znakami drogowymi. Mogą one obejmować obciążenie osi, wysokość, szerokość lub ograniczenia długości całkowitej.


Transport maszyn - niełatwa sprawa

transport gabarytowy

Przewozy realizowane przy wykorzystaniu dróg publicznych wciąż są najpopularniejszym w naszym kraju sposobem na przemieszczenie danego transportu z jednego punktu do drugiego. Teoretycznie sprawa wydaje się bezwzględnie bardzo łatwo - należy po prostu znaleźć odpowiedni pojazd do transportu, załadować na niego przewidywany do przewiezienia ładunek, a następnie wysłać w podróż do miejsca docelowego. Tyle teorii.

W praktyce bowiem okazuje się, że przewidywany ładunek zajmuje więcej miejsca niż by się wydawało, a jego podróż po drogach publicznych będzie sprawiała poważne utrudnienia dla innych uczestników ruchu drogowego. Z takimi problemami zmaga się przede wszystkim transport maszyn o dużych gabarytach, także tych służących - o ironio - do budowy dróg. Co wtedy? Z takim ładunkiem nie można od tak sobie wyjechać na drogę.

Wiedząc, że realizowany będzie tego typu transport ciężki osoba go organizująca powinna zawczasu wystąpić do zarządców dróg, po których będzie przebiegała trasa przewozu, o uzyskanie zezwolenia na transport ponadgabarytowy. Zazwyczaj zarządcy dróg posiadają specjalne regulaminy udzielania zezwoleń tego typu, z których można uzyskać wszelkie niezbędne informacje.


Duże gabaryty i duże problemy

Przepisy prawa od lat precyzują jakie normy muszą spełniać ładunki transportowane w tradycyjny sposób. Jednocześnie wskazują one na wartości, które uznawane są za ponadgabarytowe. I tak na przykład transport maszyn ważących powyżej 42 tony, czy ładunków wyższych niż 4 metry, musi być organizowany w specjalnych warunkach. W tym celu wyodrębnia się specjalną kategorię transportu, a mianowicie transport ponadgabarytowy. Bo rzeczywiście tam, gdzie gabaryty są duże, rosną też i problemy związane z organizacją trasy.
Jeśli chodzi o transport ciężki, tu szczególną rolę odgrywa nośność dróg oraz mostów. W przypadku wysokich ładunków, problemem mogą być zbyt niskie wiadukty. Z kolei transport ładunków bardzo długich czy szerokich wiąże się z koniecznością omijania tras, gdzie występują ronda czy bardzo wysokie krawężniki. Jak więc widać ten rodzaj transportu wymaga ogromnego zaangażowania w przygotowanie trasy i organizację samego procesu. I dlatego zajmują się nim wyłącznie wyspecjalizowane firmy.